Lääne kristlikus kultuuris peetakse oluliseks võtmesündmuseks Rooma keisri Constantinus Suure meelemuutust. Algselt kristlaste tagakiusamise poolest tuntud valitseja olevat enne 312 aasta Milvia silla lahingut saanud nägemuse osaliseks. Selles ilmutatud ristikujutist saatnud sõnad "selles märgis sa võidad." Võit tuligi. Aasta hiljem Constantinus pööras end ristiusku ja legaliseeris usundi kõigile impeeriumi alamatele. Ajaloolased näevad episoodis lääne kultuuri kulgu ja kristluse levikut oluliselt kujundanud sündmust.
Teatud sarnasus müüa samadele tarbijatele religioosse indoktrinatsiooni dogmat kordub ka kapitalismi järeleandmatus pürgimuses müüa samadele tarbijatele uue pähe paljuski muutumatuid tooteid. Sarnaselt usu nõudlikkusele püsida vankumatult etteantud vagaduses, seda pidevalt kinnitades, nõuab tarbimiskapitalism katkematut osalemist ostutsüklites. Soovitavalt säilitades ja ka aktiivselt kaitstes sama brändiusku.
Õnne ja soovide täitumise lubadustega kaunistatud iga uus toode kordab tõotusi saabuvast lunastusest. Tsükkel toimib tänu inimese vajadusele tegelikkust ilustada ja tema olemuslikule ebakindlusele. Kapitalistlik altar, erinevalt vaimsetest pühakodadest, nõuab jätkuvaid materiaalseid annetusi, mille abiga hoitakse antud maailma korra nägemuse domineerivat mõju kaasaegse elu üle, sarnaselt nähtamatule ent kõikvõimsale jumaluse käsitlusele. Lõppkasutajatele ei jää muud üle, kui oodata neist võimsamat valitsejat tabavat uut unenägu.
Nutitelefoni uuendamise tüüpiline ajavahemik on umbes 24–30 kuud. Ajavahemikku peavad mahtuma tehnoloogia areng ja uute funktsioonide loomine ning juurutamine ning vastloodud toote mudeli turundusstrateegia teostus. Ülesanded pole sugugi kerged. Vähemalt alguses teeb areng suuremaid samme, kuna uusi võimekusi õpitakse alles tundma. Aja jooksul see potentsiaal ammutatakse ja lähenetakse platoole. Edaspidi nõuab iga väike tehnoloogiline edusamm ebamõistlikult rohkem raha ja aega.
Tootjaid jaoks ähvardab kasvav probleem kinni jooksutada, kui ei leiutata midagi rabavalt uut. Aja võitmiseks panustatakse turundusele. Usu kuulutamises valjenevad misjonäridest turundajate brändiusku tugevdavate visioonide sõnumid. Teoorias võib juhtuda ka vastupidine. Näiteks kui mõne valitseja nägemuses kuvandub, et teatud tootest enam palju midagi uut välja ei pigista. Kuna seda juhtub harva, peab harjutama tundlikkust sõnumite sisu muutustele ja julgemalt spekuleerima.
Antud võtmes paistab, et jumalikult head telefoni ei ole loota. Rahulduma peab praeguseks saavutatuga ning selle tulevik on sama põnev nagu seebil. Seda on küll pidevalt vaja, aga keegi ei oota, et peale lõhna või pakendi midagi veel muutub.
Võrreldes suurfirmade arenguosakondade spetsialistidega on lõppkasutajate kokkupuude tehnoloogilise innovatsiooni lähitulevikku kirjeldavate toorandmetega minimaalne. Lõppkasutajate vahest peamine ootus seostub aku kestvusega. Hinnates uute telefonide mudelite kasinat innovaatilisust oleme jõudnud arengus sellesse etappi, milles aku mahtuvus väheneb ideede leidmisest ja teostamisest kiiremini. Horisondil pole näha ühtegi rabavat telefoni paremaks muutvat ideed peale selle, kui õhuke ja mitmeks osaks kokku murtav see olla võiks.
Ettevõtjate telefonile rajatud ärisse uskumise muutusele viitab tähelepandamatu tehnilise toe pikenemine lõppkasutajatele. Värske telefoni ostu julgustatakse lubadustega tagada sellele kasutusväärtust toetavad tarkvarauuendused. Seni lubati neid tüüpiliselt tagada kolm aastat ehk just natuke kauem seni domineerinud telefoni uuendustsüklist. Kiiresti turult kaduvatest allesjäänud väheste vana telefoni omanike huvide kaitse on ettevõtetele kallis. Nn hapuks läinud tarkvara aitas motiveerida omanikke koguma raha uue mudeli ostuks.
Apple oli juba varasemalt lubanud hoida vanad telefonid seitse aastat tarkvara uuendamise tsüklis. Selgub, et Google ja Samsung pikendasid hiljuti ning suurema fanfaarita senise kolme aasta tuge seitsmele. Sellest võib välja lugeda, et telefonide uuendamisele tehtavaid majanduslikke pingutusi tõmmatakse tagasi. Edaspidi müüakse enam-vähem sama toodet, saates seda julgustusega, et see töötab veel seitse aastat.
Miks mitte aga kaheksa? Ehk sisaldab numbri valik veel üht varjatud silda usu maailmaga. Arv seitse seostub paljudes religioossetes narratiivides terviklikkuse ja täiuslikkusega. Kristluses valmis maailm kuue päevaga ja seitsmes päev oli mõeldud pühaks puhkuseks.
Vaba aega võiks kasutada lugemaks näiteks seitsmest surmapatust, seitsmest voorusest või ilmutusraamatut seitsme pitseri, trompeti ja kausiga. Judaismis on menoralil seitse haru ja hingamispäeva peetakse seitsmendal päeval. Islamis püha Kaaba ümber on seitse taevast ja sellest tuleks ümber käia seitse korda.
Tähelepanu number seitsme suhtes rõhutab selles kajastuvat jumaliku korra ja täielikkuse ilmutust erinevates usundites, ilmselt siis ka maises kapitalismis. Nõnda kajastab ka nutitelefon mitmeid pühi võimeid.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.