Küsides suvaliselt vastutulijalt kas ta teab mis on kunst, saab kindla jaatava vastuse. Uurides siis edasi, et ta räägiks asjast täpsemalt, tekib tõenäoliselt paus ja järgneb ümmargune jutt koos nähtamatut puudutavate käeliigutustega. Pakkudes abivahendina kahe pildi näitel osutada kumb on kunst ja kumb mitte, segadus vaid suureneb. Sest üks pilt on valmistatud kuulsa päris kunstniku poolt ja teine on tehniliselt pintslitõmbeid matkiva nimetu töölise valmistatud koopia.
Küsimus, mis teeb kunstist "tõelise" kunsti, viib keerulistesse autentsuse, kavatsuse ja originaalsuse teemade maailma. Mõnikord on kunstniku staatus osa sellest, mis määratleb "päris" kunsti. Suvalisena näivad visandid ja maalid võivad olla hinnatud kunst, kui autoriks on Picasso. Tema loominguline geniaalsus on üldtunnustatud. Reprodutseeriks juhuslik kodanik Picasso teose temaga identses stiilis, ei peetaks seda "tõeliseks" kunstiks. Vajaka pole ilust ega esteetikast vaid puuduvad hispaanlase lisatud kontekst ja ajalugu. Antud vaadet kunsti defineerimisel võiks pidada institutsionaalseks käsitluseks, milles konkreetse inimese maine, originaalsus ja kultuuriajalooline mõju kujundavad arusaama autentsest kunstist.
Psühholoog Paul Bloom lisab kunsti äratundmisesse teistsuguse metafüüsilise tunnetuse, mida nimetab essentsailismiks. Milleks on teose tekkimisega seotud essents või mõne muu sõnaga kinni püütav abstraktne tähendus. Kunst pole pelgalt esteetilist elamust, ilu ja emotsioone põhjustav fenomen, vaid veel midagi seoses selle tekkega. Ajaloost on teada ekspertide poolt tükk aega Hollandi maalikunstniku Vermeeri kadunud originaalideks peetud maalide juhtum. Piltide autoriks osutus 400 aastat hiljem tegutsenud kunstilise tunnustuseta spekulant Han Van Meegeren. Kuriositeedina poleks need maalid midagi väärt. Väljaarvatud tänu kunstiajalugu tabanud skandaali loodud essentsile, võib neid töid vaadata maailma erinevates muuseumides.
Võib ilmselt nõustuda, et kunsti olemus peitub selle võimes esile kutsuda emotsioone ja natuke rohkem sõlmitumaid mõtteid kui tekiks näiteks lugedes toidumenüüd. Lisades autorlusega seonduva ja vähemalt osaliselt seletamatu, subjektiivse ja tõlgendusliku udupilve, hakkab kuvanduma, et vahest me ei soovigi kunsti selgemalt määratleda. Vahest kardame kunsti defineerimise tulemusel kaotada nähtuse üle maagilise võimu. Midagi seotuse, inspiratsiooni ja inimlikkuse silla laadset, mis rajaneb teise inimese läbielatud kogemuste jagamisele. Kunsti täpsema määratlemise tulemusel võib see muutuda liiga konkreetseks ülesandeks või piiritletud omadustega väljundiks. Millekski mida saaks juhistele vastavalt valmistada kunstnikuks mitte-peetav isik või koguni masin.
Teisalt võiks korraks mõtelda, et järsku on see mida kunstiks peame vaid vari suuremast potentsiaalist. Meid ootaks enneolematu ekstaas kui vaid selle ees ei seisaks ühekülgsete harjumuste, lühinägelike eelarvamuste, kitsarinnalise ajaloolise mälu ja taju piirangutega inimesest kunstnik. Miks mitte umbusaldada inimest ja loota, et kunst võiks areneda kaugemale kui on meie senised arusaamad ilust, emotsioonidest ja vormidest? Me pole uurinud kaugeltki kõiki esteetilise kogemuse võimalusi. Arvestades tehisintellekti rolli mitmesugustes inimese heaoluga seotud avastustes, võib see ehk luua ka sellist kunsti, mis resoneerub kõigi kultuuride inimeste närviprotsessidega, mis kutsub esile uusi emotsionaalseid seisundeid viisil, mida me vaevu ette kujutame, või koostab intellektuaalseid elamusi matemaatilise täpsusega ja sünnitab kaemusi mida me ise ei suudaks jäljendada.
Ühest küljest on kahju kui enamuse tähelepanu haaravaks kunstiga seotud väärtuseks on oksjonil makstud raha. Võiks küsida kui "hea" kunsti sai 2018. aastal inimene kes maksis 432 500 dollarit kellegi Edmond de Belamy portree eest? Selle kunstiteosega kaasneb kaks probleemi. Portreel olev isik on väljamõeldis. Ja maali autoriks on tehisintellekt. Oleks pilt tasuta, puuduks sellel seos kunstiga. Antud juhul tegi ostujuhtum ise selle kunsti osaks. Õhutades tänaseni kunstipäraseid vaidlusi. Vahest on selline konjunkturism ja raha lugemine teeks mille lõpus tunnistatakse ka mitte inimesest sündinud kunsti.
Tehniline loometöö on tänaseks lahutamatu ja ilmselt ka eristamatu osa inimesi ümbritsevast taidlusmaastikust. Seni võis kriitiliselt osutada TI mudelite nähtamatusest tulenevale kunstniku kehastuse puudumisele. Ent just äsja müüdi oksjonil taies, mille valmistajaks on lisaks inimese kunstilise väljenduse sarnasusele ka tema kehalist vormi matkiv robot.
Kuulsal Sotheby oksjonil müüdi roboti loodud maal nimega "T.I. Jumal". Maalil on väidetavalt Alan Turingu portree. Inimesel võib olla raskusi sarnasuse leidmisel tõelise Alan Turinguga. Ent jäägu väljendusviis roboti kunstiliseks valikuks. Eraldi tähelepanu väärib subjekti valik. Sest Alan Turingut võib pidada modernse arvuti toimimise põhimõtte avastajaks. Roboti vaimusilmas võib ta omada jumalikku tähendust. Inimestele teeb pildi ilusaks kunstiks selle eest makstud miljon dollarit.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.