Reklaam on olnud tehnoloogia innovatsiooni üks suurimatest rahastusallikatest. Alates algelistest hüpikreklaamidest kuni veebiruumi kasutaja digitaalset kogemust isikupärastavate algoritmideni, ostujõulise isiku tähelepanu püüdmise vajadus upitas IT sektori enneolematu kiirusega maailma väärtuslikemate ettevõtete tippu. Ühtlasi luues tuhandeid miljonäre ja kümneid miljardäre. Iga areng jõuab teatud piirini ja kasv seiskub. Uut ressurssi leidmata algab kulutav konkurents olemasoleva nimel.
Või avastatakse seni ammendamata võimalus. Senise edu gaalal polnud üldse tavatu kui keegi õhkas innustunult, et kui on tahet, pole võimalustel piire. Teinekord osutati tähtede suunas ja öeldi, et piir on kusagil seal.
Kodanikes võib taoline ekstaas põhjustada stressi. Reklaamide rohkus on saavutanud mürgituse taseme. Stressi põhjustab pelk mõte, et ärkveloldud aega surutakse reklaame veel juurde. Kõik postid, teede servad ja ekraanid on juba reklaamidega kaetud. Ega ometi mõelda täita tähtede vaheline ruum teadetega kõõmavastase šampooni miljondat korda taasavastamisest?
Paraku on see tõsi. Kosmosereklaami kontseptsioon võib kõlada ulmena. Kuid ettevõtted arendavad võimalusi kuidas projitseerida brändilogosid öötaevasse või kasutada satelliite, et kuvada Maale reklaamsõnumeid. SpaceX ja teised erasektori kosmoseettevõtted on korduvalt mänginud ideega kasutada madala Maa orbiidi tehnoloogiat reklaamide vahendamiseks. Kiusatus on suur.
Millele lisab kimbatust asjaolu, et seni reklaamirahadega rikastunud USA IT tööstuse jaoks on kosmoseruumist maalolijatele nähtava reklaami esitamine seadusega keelatud. Ent maailmas on palju omavahel sõjajalal riike, mistõttu ühe keeld on teisele pea kohustuseks teha midagi vastupidist. Viimasega seoses on Venemaal mitu kosmosereklaami tehnoloogiat arendavat ettevõtet.
Riigil on oma kosmosetranspordi võimekus. Mis kombineerub uue põlvkonna väikeste tehiskaaslaste tehnoloogilise potentsiaaliga. Ühe sealse ettevõtte äriideeks on viia Maa lähedasele orbiidile tehiskaaslastest võrgustik, mis orbiidil manööverdades kuvaks maalastele laserite vahendusel reklaamijate logosid ja muid pilte. Nendega konkureerival ettevõttel oli juba varem koguni leping kuvamaks öises taevalaotuses USA päritolu energiajoogi logo. Tehniline teostus rajanes kompaktsete tehiskaaslaste peeglitega päikesevalguse peegeldamisega kuvatud informatsioonile. Leping jäi siiski soiku. Aga idee pole surnud.
Kuigi paljud seda sooviksid. Millega seoses lisandus reklaamide mürgituse pärast muretsejate ridadesse uus jõuline liige. USA Astronoomia Ühing koostas aasta alguses pöördumise, milles palub kõigil riikidel keelata kosmoseruumi ekspluateerimine reklaamideks. Põhjuseks ei ole kadedus vaid soov kaitsta inimkonna huve, mis on seotud maailmakõiksuse mõistmisega. Astronoomia eesmärk on edendada arusaami universumist kõigi Maa elanike heaolu ja harimist toetava teadusliku käsitlusega. Maa ja elu tekke ning saatuse mõistmise edukus sõltub selgest ja takistusteta kosmose nägemisest.
Olukord on juba probleemne tänu ettevõtluse siirdumisele kosmosesse. Sealhulgas suurte satelliidi konstellatsioonide levik eesotsas Starlinki ja selle konkurentidega. Taevaruumis leidub suures koguses kosmoseprahti. Seda tuleb juurde tänu omapärasele taastootmise fenomenile, kui prahiga kokkupõrgete tulemusel muutuvad töötavad ning kontrollitavad tehiskaaslased kosmoseprügiks. Valgust kiirgavate energiajoogi reklaamide lisamisega tõstatab küsimus, mida inimkond soovib?
Ameerika astronoomiaühingu seisukoht on, et pealetükkiv kosmoseruumireklaam peaks olema vastava rahvusvahelise konventsiooni, lepingu või seadusega keelatud. Mõnel juhul ollakse juba hiljaks jäänud.
2. jaanuaril teatas USA, Massachusettsi osariigis Cambridge'is asuv Harvard-Smithsonian’i astrofüüsika keskus ebahariliku asteroidi avastamisest. See sai tähiseks 2018 CN41. Maast vähem kui 240 000 km kaugusel, ehk Kuu orbiidist lähemal kulgevat asteroidi asuti jälgima, tänu selle kunagi tulevikus võimalikule põrkumisele Maaga.
17 tundi hiljem edastas sealne väikeste planeetide keskus uue teate, et asteroid 2018 CN41 kustutati nimekirjast. Sest objekt ei olnud asteroid. See oli auto. Võimalik, et taevane kabriolett rikastab astronoomide asemel astroloogiat, kui see joondub Veenuse või Marsiga.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.