Laupäeval, 25. oktoobril jõuab eetrisse Ülekuulamise toimik nr. 85 pealkirjaga: automaks. Eesti sotsiaaldemokraadid on viimase aasta jooksul toonud riigi maksupoliitikasse uue teema - sõidukite maksustamise. Milliste autode eest me tulevikus maksma hakkame ja kui palju, küsivad ülekuulajad Sildvee ja Vaino sotsiaaldemokraat Indrek Saare käest.
Automaksu tuline pooldaja Indrek Saar ütleb, et keskkonnasäästlikematel ja väiksematel autodel tuleks summaks esmase registreerimismaksuna ligikaudu 3000 krooni ja hummeri-tüüpi masinatel kuni 120 000 krooni. "Võrreldes meie põhjanaabritega on see suhteliselt väike protsent auto hinnast. Taanlastel ulatub maks kuni 180% ja soomlastel kuni 80% auto hinnast." Saare sõnul oleks võimalik selle seaduseelnõu raames kokku koguda umbes 1,5 – 2 miljardit krooni, mida oleks võimalik suunata ühistranspordi arendamisse. Näiteks suurendada viis kuni kuus korda bussidotatsiooni.
Teine ülekuulatav, reformierakondlane Jürgen Ligi ütleb, et tema erakonna seisukoht on, et autosid peab maksustama. Parim viis on tema sõnul aga kütuseaktsiis - see mõõdab kõige paremini koormust, mida auto ühiskonnale ja loodusele tekitab. "Sellisel džiipide hulgal ei ole kahtlemata mõtet, aga buumi ajal tekivad sellised räiged valikud. See on jabur, see on tihtilugu matsiuhkus ja uusrikkus. Mats, kes saab rikkaks, lähebki peast segi. Mulle tundub, et juba ongi tekkinud väike tagasilöök, sest suured ameeriklased on tänavapildist kaduma hakanud," räägib Ligi. "See on väga ohtlik kui me hakkame raha otsima ja siis seda diskrimineerivalt maksustama," lisab ta.
Samas tunnistab Jürgen Ligi, et koalitsioonipartnerite vahel diskussioon sel teemal jätkub. "Me oleme jõudnud selleni, et võimsus ei sobi. Mootorimaht ka ei sobi. Ühekordne maks CO2 põhjal on täiesti mõeldav ja me väga ei nuriseks," valgustas Ligi automaksu väitluse hetkeseisu, kuid toonitas, et uusi makse majanduslanguse ajal püüavad nad igati vältida.
Ülekuulamisele on kutsutud ka Eesti Päevalehe autoajakirjanik Raivo Murde.
Saadet juhivad Reimo Sildvee ja Urmas Vaino. Tänavaküsitlus Mihkel Künnapaselt. Vahetekste loeb Mikk Jürjens. Helirežissöör Sirje Raud.