Firma ei ole nii suur, et see ei võiks ebaõnnestuda, täpsustas äri kasvatades maailma rikkaimaks inimeseks saanud juht. Ta viitas oma otsa leidnud suurettevõtetele milledest võiks järeldada, et edu võib kesta heal juhul üle 30 aasta, aga mitte üle saja aasta. Bezos võttis karge meeldetuletuse kokku tõdemuses, et võti vältimatu saatuse pikendamiseks on pühenduda klientidele mitte vaadata sissepoole, muretsedes iseenda pärast.
Bezose sõnum sattus huvitavale ajale, pakkudes kontrasti teisele edukaks peetud juhile, kes teatas pärast New York Times'is avaldatud kriitilist artiklit, et firma on nüüdsest sõjajalal.
Sama juht loobus hiljuti Apple'i telefonist Androidi kasuks kuna i-telefoni tootva ettevõtte liider Tim Cook vastates küsimusele, mida tema teeks antud juhi olukorras, tõdes kerge irooniaga, et tema sellisesse olukorda ei satukski.
Nüüd siis peab solvunud Mark Zuckerberg ajakirjanduse vastu välja kuulutatud sõja keskel harjutama end uue telefoni tarbijaliidesega. Huvitav, kas mõni teine heaks peetud juht valiks sama tee? Võib-olla on senine edu mehe tõelist olemust varjanud ja nüüd näeme teistsugust tegelast.
Zuckerbergi sõda sai alguse juba ammu, siis kui ta ise seda veel ei mõistnud. Teda huvitas rohkem ettevõtte renomee kui kliendid, kellega manipuleeriti osalema Lääne demokraatiate vastu suunatud propagandistlikus sõjas. New York Timesi artikkel käsitleb Facebooki juhtkonna tegevust USA presidendi valimiste ajal ja järel kui Facebooki keskkond levitas takistamatult vihasõnumeid ja valeuudiseid, kallutades valijate meelsust ühe kandidaadi poole.
Mainitud artikli valgussõõris on lisaks end ebameeldivatest teemadest teadlikult ja ebajuhilikult eemale hoidnud Zuckebergile veel tegevjuht Sheryl Sandberg, keda süüdistatakse avastatud probleemide varjamisüritustes. Lisaks süüdistatakse Sandbergi kriitikute laimamises ning püüdlustes neid kompromiteerida, palgates selleks poliitilise provokatsioonide levitamisele spetsialiseerunud ettevõtte.
Facebooki juhtide olukord on suhteliselt täbar. Zuckerbergi ehk suurimat aktsionäri ei ähvarda koha kaotamine isegi siis, kui kära kasvab suureks, siis peaks ta sellega ise nõustuma. Samas võib pahameelelaine sundida teda loobuma ühest juhi kohast, kas nõukogu esimehe või peadirektori omast.
Seis on mõneti sarnane Elon Muski hiljutise juhtumiga. Põhjust pahameelelaine kasvuks paistab olevat, kuna väidetavalt teadis juhtkond juba ammu Venemaa julgeolekuorganite orkestreeritud demokraatlike valmiste vastasest õõnestustegevusest, aga kumbki juht ei soovinud avalikustamisega kaasnevat liigset pahandust ja eelistasid sellega raha teenida. Jeff Bezose sõnu korrates, ei hoolinud nad klientidest vaid muretsesid iseenda pärast.
Zukerbergi tooli teeb kuumaks Facebooki aktsia langus, mis on suve kõrghetkest langenud kolmandiku võrra, olles kaotanud pooleteise aasta kasvu. Mainitud artikkel jättis kõige kehvema mulje Sheryl Sandbergist ja seetõttu spekuleeritakse ka tegevjuhi võimaliku asendamisega. Paradoksaalselt toidab spekulatsioone Zuckerbergi-Sandbergi juhitud sotsiaalmeedia ise, kus levivad sõnumid firmasisestest pingetest ja kasvavast kriitikast.
Facebookivastased võivad tunda end nüüd julgemalt. Näiteks oli osa laimukampaaniast suunatud George Sorose kui ühe Facebooki kriitiku vastu. Soros on USAs tundlik teema, kuna temast püütakse teha paremrahvuslaste silmis konspiratiivset maailmavalitsejat ja Donald Trumpi edu õõnestajat.
Sandbergi paigutamine taoliste tegelastega ühte patta võib osutuda teenitud karistuseks. Seda nii isikliku renomee kui aususe ja läbipaistvusega kelkinud firma usaldatavuse langusena.
Kasvavat pahameelelainet iseloomustab värske võrdlus milles miljardärist internetiäri ettevõtja Marc Benioff'i kõrvutas Facebooki tubakafirmaga. Suitsetamine võib pakkuda meelehead, kuid põhjustab sõltuvust ja ohustab tervist. Suitsetamine tapab.
Suitsupakile kirjutatud hoiatused on mõeldud suitsetamist vähendama. Võib-olla näeme pidurdavat efekti ka suhtumises Facebooki, kuigi varasemad kriisid pole midagi erilist põhjustanud.
Seekordset skandaali peetakse mitme vaatleja hinnangul siiski eriliseks. Lisaks suitsupakile võrreldakse Facebooki tüürita laevaga mis on teel karidele. Zuckerbegi kohta öeldakse, et ta polegi mingi juht kuna ta peidab end väljakutsete olukorras, eitab tegelikkust ja ajab süü teiste kaela. See, et ta pole olnud kunagi nn inimeste sõber, pole takistanud tal suhtlusvõrgustikuga äri tegemast. Aga kui kaua? Järsku leiab sellele küsimusele vastuse Jeff Bezose märkusest?