Ernest Hemingway memuaarikogus "Pidu sinus eneses" on episood milles autor veab teise kuulsa kirjaniku F. Scott Fitzgeraldiga šampanjapudeli peale kihla, et ta saab oma juuste lõikamisega ise hakkama. Kuigi see tal hästi ei õnnestu võib juhtumi kanda toredate seikade sekka. Tore mitte alkoholi populariseerimise mõttes, vaid tore on lugeda omavahel distantsitult ja sõbramehelikult läbikäivatest inimestest.
Jättes rahalised ideed kõrvale, saaks pudeli veini kätte ka teismoodi isikliku hügieeni eest hoolt kandes. Verona linnas, Itaalias, avas kohalik ettevõtlik naine märtsis restorani. Teda motiveeris soov teha midagi teistest erinevat ja pakkuda külastajatele midagi head. Usutavalt on sama ideega alustanud ka kõik ülejäänud restoranid.
Antud juhtumis peitub siiski midagi nii head, et selle eest saab kingituseks pudeli veini. Küünikutele, kes otsivad igast ilusast midagi salvatavat, jäägu võimalus kritiseerida veini aastakäiku. Muus osas võib nõustuda kõiki osapooli rahuldava tulemusega, parema keelevastandi ootuses nõndanimetatud "win-win" situatsiooniga. Restoranipidaja soovis taaselustada söögikohtadest lahkunud sõbralikkuse meeleolu milles sööjad vestlevad omavahel, ega vaata pidevalt telefone. Tasuta veinipudeli kauba tingimusena tuleks oma telefon loovutada restoranis viibimise ajaks ettekandjale.
Lugu tundub lapsikult lihtne. Hinnang reedab modernset süvenematust ning kajastab tugitoolisportlaste fenomeni. Inimestega kes väidetavalt oleks ise suutelised püstitama rekordeid, kui vaid ei peaks parajasti kodus ja tugitoolis viibima. Proovigu igaüks ise oma telefon ära anda ja lauanaabritega vestelda. Polegi enam nii kerge! Ebatavalise restorani ebatavalisele kvaliteedile osutab seegi, et lugu ületas maailma uudiskünniseid.
Väidetavalt vahetab telefoni veini vastu 90% külastajatest. Restorani omanik kirjeldas Briti ajalehe The Guardiani reporterile, et on tõesti ilus näha inimesi telefonitut koosviibimist omaks võtmas, kui telefoni sõnumitele vastamise või piltide vaatamise asemel külastajad räägivad üksteisega sellest mis on nende mõtetes.
Antud uudis on tore ka selle poolest, et avanes võimalus lugeda midagi mis ei olnud seotud tehisintellektiga. Ent viimasega jätkates võib vähemalt püsida sissejuhatavas meeleolus. Majanduslehes Financial Times kirjeldatakse lugu regulaarselt tapmisähvardusi saanud suurt ettevõtet juhtinud naispeadirektorist. Hoolimata, et lahkus kahe aasta eest ametist liigub ta avalikus ruumis püüdes äratundmist riietumise abil varjata. Kõikidest ähvardustest hoiab ta alles viimast vihast kirja.
Kirja autor süüdistas naise juhitud ettevõtet oma elu laastamises. Raevunud kirjutaja olevat vallaline, isoleeritud ja tõelise inimkontakti lootuse asemel tundis, et ta on lihtsalt ohver kellelt petetakse välja raha. Firma pakutava teenuse algoritm olevat varasemalt rahumeelse mehe muutnud vägivaldseks ja kättemaksuhimuliseks, kes lubas naist jälitada päevani mil rebib tema pere tükkideks. Ohvri rollis mehe poolt ohvriks valitu naine oli maailma populaarseima kohtingurakenduse Tinderi peadirektor.
Kohtingurakenduse ärimudel ei ole vahetada raha toimiva suhte vastu, vaid kujundada külastajatest korduvkliendid. Firma loeb päeva lõpuks raha ja ettevõtluse majandusele on oluline, et kliendid tuleksid tagasi, selle asemel, et kohtavad elu partneriga ega naase enam kunagi teenuse kasutajaks.
Antud juhtum pakub kalli ja ebaefektiivse õppetunni. Selle teevad kalliks piinatud inimhinged ja seegi, et üks osa kes oli ilmselt kõige rohkem lootustes petta saanud, lubasid täide saata jahmatamapanevaid inimesi vihkavaid kättemaksu akte. Tinderit juhtinud naine tunnistas, et antud kirja sõnum ei põhjustanud temas niivõrd hirmu kui kaastunnet. Talle avanes pilt Tinderi kasutajatest, kes olid "uskumatult üksildased". Tema ülesanne oli olnud teenuse kasutajaskonda kasvatada. Milles oli olnud edukas. Pärast firmast lahkumist levisid spekulatsioonid, et ta kavatseb senise edu põhjal luua konkureeriva teenuse.
Oma sõnade järgi valis ta vastupidise tee ja asus uurima üksildust. Ettevõtlik naine rajas küll ka uue firma. Milles loodab suhete alase juhendamisega aidata uue põlvkonna üksildasi täiskasvanuid. Teenuse sisuks on kasutajate õpetamine ja suunamine, et nad avastaks endas kartmatust ja energiat ning omandaks sotsiaalseid oskusi teiste inimestega suhtlemiseks. Ent teenus rajaneb tehisintellektile. Asutaja lubab, et see polevat mõeldud kehastama järjekordset digisõpra või kasvatamas virtuaalsete romantiliste partnerite armeed. Istud arvuti ette, vastad küsimustele ja õpid suhtlemise nüansse.
Ilmselt on lihtne antud mõttega kaasa minna. Mida on teinud raha süsti näol mõned tuntud riskikapitali investorid. Inimesi kasvavalt piinava üksilduse uurijad on siiski hämmingus, et niigi inimestest isoleeritud kultuuris pakutakse samast tekkemehhanismist sündivale vaevusele isolatsioonile ja masinaga suhtlemisele põhinevat lahendust. Mis õpetaks inimestele teiste inimestega suhtlemist samal põhimõttel nagu seda teevad restoranis lauakaaslastest inimeste asemel telefoniga suhtlevad kliendid.
Eluolu ja selle naudingute kujutamisel meisterliku Hemingway arvates on arukas mees mõnikord sunnitud purjus olema, et veeta aega oma lollidega. Olles põlvkondade kaupa harjutanud hurjutama inimeste eest alkoholi uima pagenevate hingelistega, jääb märkamata kuidas miljardid kained on sama tegemas ilma alkoholita. Vähemalt ühes Itaalia restoranis kõlab inimsõbralik "Cin-cin!".
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.