Kui vanasti piisas auto parandamiseks ühest-kahest tööriistakastiga autot hellitavast mehest, siis tänapäeva sõidukid on muutunud umbes sadat kiipi sisaldavaks liikuvaks arvutiks. Lisaks olemuslikumale haprusele näib nüüd geopoliitilise olukorra tõttu Euroopas ohus ka nende tootmine, nendib R2 tehnoloogiakommentaaris "Portaal" Tallinna Ülikooli professor Kristjan Port.
Kaugemas minevikus vormus sõiduki ja selle juhi vahele abielulaadne suhe. Laulatus leidis aset väljaspool riiklikke või kiriklikke rituaale, aga vastas otseselt abi ja elu liidule. Nii inimese kui ka auto elud olid põimunud. Juhid lõhnasid sageli auto järele. Nende lihast ja luust partnerid talusid seda paarisuhtes kordades paremini kui võõra parfüümi lõhna. Mõnikord juhtus ka nii, et juhid olidki rohkem abielus auto kui oma ametliku abikaasaga.
Autod olid askeetlikud ja tähelepanunõudlikud. Need võisid turtsuda ja poole sõidu ajal välja surra. Neid sai aga mutrivõtme, haamri ja autojuhtide seas kollegiaalselt jagatud leidlikkusega ellu äratada. Ajastu legendaarseks eeskujuks peetakse sõjajärgse Aafrika ja Briti maapiirkondade karmi maastiku jaoks loodud Land Roverit. Briti autotööstuse ikooni loomisel arvestati, et sellega peab igas olustikus sõitma saama lihtsa tööriistakomplekti ja ihurammuga.
Autode taga oli puhas inseneritöö. Raamatupidajatel polnud nende loomises mingit rolli. Autodes oli tööriistakast. Neis puudusid diagnostilised skannerid, patenteeritud tarkvara ja lõhnakuusk. Praegu kohtab selliseid sõidukeid tänavatel väga harva. Auto muutus kümnete elektrooniliste juhtseadmetega veerevaks arvutiks. Uuendused lubasid sujuvamat sõitu, paremat kütusekulu, nutikamaid ohutusfunktsioone ja salongi muutumist meelelahutuskeskuseks.
Elektroonika kiirendas autode tootmistsüklit, tihendas konkurentsi ja tõi tehniliste lahenduste üle otsustajate sekka raamatupidajad. Insenertehnilised lahendused põrkusid üha sagedamini odavusele rõhuvate nõudmistega. Need edusammud muutsid autod paberil usaldusväärsemaks. Rikki minnes on aga nende remonditsükkel pikem ja kallim ning autod ise kauem kasutusest väljas.
Kenamaks, voolujoonelisemaks ja hapramaks kujunenud sõidukite läike all peitub teinegi varjukülg: kasvav sõltuvus elektroonikakomponentidest. OPEC-i naftaliit pigistas kunagi lääne demokraatiaid inimtekkelise kütusekriisiga. Praeguses geopoliitilises mängus ähvardab kiibipuudus Euroopas ja Jaapanis autode tootmisliinid peatada. Pole välistatud, et need seiskuvad algaval nädalal.
Probleem on ootamatult tõsine. Euroopa Autotootjate Assotsiatsioon hoiatas, et kohalike autotootjate ladudes jätkub kiibivarusid vaid loetud päevadeks, misjärel peab tootmisliinid seiskama. Lisaks Euroopa autotootjatele kostub ka Jaapanist, et neil on varusid vaid novembri esimese nädalani.
Põhjus seisneb lühikese aja vältel ägestunud globaalses tollimaksusõjas. Avalikkuse tähelepanu eest varjus kasvanud pingele osutas Hollandi valitsuse otsus natsionaliseerida viitega rahvuslikule julgeolekule Hiina ettevõtjatele kuuluv kohalik kiibitehas. Peking kaitses omi huve nende võimuses olevate meetmetega ja nüüd on kõigil halb olla.
Autotööstuse haavatavus ilmnes esmakordselt koroonapandeemia ajal, kui samaaegselt varisesid kokku ülemaailmsed tarneahelad ja kasvas nõudlus tarbeelektroonika järele. Tasahilju Aasiasse koondunud kiibitootjad seadsid sülearvutite ja nutitelefonide äri autode kontrollplokkidest ettepoole. Uute autode tootmine seiskus. Vanemate, vähem-arvutiseeritud mudelite väärtus kasvas hüppeliselt. Ühtlasi tõi see esile vanemate mudelite töökindluse.
Tänapäevases sõidukis võib tööd juhtida kuni 100 iseseisvat miniarvutit. Need on omavahel ühendatud kohalikku arvutivõrku. Omavaheliste sõltuvuste süsteemis peituvate vigadega ei saa juht tihti ise midagi teha. Kiipide kõrval kujutab omaette väljakutset vaid sente maksvate plastkomponentide rohkus. Mootori sügavuses ja kuumuses hapraks muutuvate detailide asendus tähendab rahakotti tühjendavat katsumust.
Tahtsime omal ajal autosid, mis meid kunagi teele ei jätaks. Selle asemel valmisid autod, mis võivad tee äärde jätta terveid tööstusharusid. Lahenduseks pole mitte karburaatorite nostalgia, vaid juhi ja auto suhte vastupidavuse ja vastastikuse mõistmise tagamine.





























































Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.