Maailmas pole vist riiki mille alamad oleksid rahul valitsemisaparaadi tööga. Pahameeles ei pea olema midagi isiklikku. Probleemi juured on objektiivselt võimatus ülesandes. Ideaalis peaks kodanike palgatud riik rahuldama kõikide soovid. Reaalsuses maadlevad valitsused üle kogu maailma paisuvate eelarvete, lõputu paberimajanduse ja kiiremate ning läbipaistvamate teenuste järele januneva avaliku huviga. Riik on armas, aga selle bürokraatiat vihatakse. Riigiametnike seas on imetoredaid inimesi, aga see ei säästa neid üldsuse reflektoorsest tõredusest.
Seega kui otsida tehisintellekti abil uutmisele allutatavat valdkonda, nõustuks suurem osa kodanikest heitma uuendamise tulle just riigiametnike töö. Tehisintellektil on ka ainulaadne positsioon nende krooniliste peavalude leevendamiseks. Mida tehes hakkab TI paratamatult asendama või vähemalt ümber kujundama paljusid traditsioonilisi valitsemise rolle.
Oluline osa valitsuse nähtamatust tööst seisneb standardiseeritud vormides esitatud ülesannete reeglipõhises käsitlemises. TI sobib suurepäraselt teostama reeglipäraseid, korduvaid ja mahukaid tegevusi. Vestlusrobotid oskavad viisakalt ja korduvalt vastata kodanike päringutele, kontrollivad taotluste materjale jne. TI ei väsi, ei kaota dokumente ja võib töötada ööpäevaringselt. Tõhusama teenuse kõrval võivad TI lahendused vähendada tegevuskulusid ja taotluste menetlemise aega. Mis ei kasva isegi teenuse kasutajate lisandumisel, st süsteemid oleks skaleeritavad.
Viimane leevendaks kodanike frustratsiooni pikkade ooteaegade pärast. Lisaks ebamugavusele äratab toetuste ja otsuste venimine kahtluseid abivalmiduse puudumisest kuni pahasoovlikkuseni. Tõusvate maksudega kombineerides tähendab see otsest poliitilist riski.
Paraku maailmas puudub riigiaparaadis TI eduka rakendamise eeskuju ja kogemus. Senine lähedane tunnetus rajaneks uute seaduste juurutamise põhjustatud reaktsioonidele. TI kasutuselevõtt avalikus sektoris oleks sama palju poliitiline ja sotsiaalne kui tehniline väljakutse. Hea oleks omada mõnd edulugu.
Ühe sellise pakub Ühendkuningriigi avaliku ringhäälingu BBC tutvustatud näide. Riigi poolt testimiseks valitud rahvaga suhtlemise teema oli mõneti üllatav, vananemise märke varjava Botoxi ja huuli lopsakamaks muutva täitematerjaliga seotud päringud. Protseduurid on esteetilise meditsiini turu kesksed teenused. Nendega seotud toodete ja teenuste globaalse turu väärtus on kümneid miljardeid dollareid. Pole üldse imekspandav kui kodanikud soovivad riigilt neis küsimustes nõuandeid ja vastuseid.
Milledele seati reageerima nii inimestest eksperdid kui TI, nimega "Konsultant". Leiti, et TI konsultandi tulemus oli "peaaegu identne" sama ülesannet täitnud inimestest ekspertide tulemustega. Ametnikud hindavad, et TI konsultandi abiga saaks oluliselt säästa riigiteenistujate aega ja hoidma maksumaksjatele hinnanguliselt kokku 20 miljonit naela. Saadud edulugu julgustab lahendust laiendama teistessegi riigi ja kodanike vahelise suhtluse valdkondadesse. Kuningriigis kavandatud avaliku sektori TI rakendamiskavas loodetakse säästa koguni 45 miljard naela.
Esialgu ollakse veel testimisjärgus. Siiski ei tasu end petta mõttega, et TI kasutamisest võibolla loobutakse. Tehti ju saadud positiivne kogemus avalikuks. Poliitilise ettevaatlikkuse puhul olnuks targem hoida testi tulemused enda teada. Avalikkust informeerides sünnitatakse avalik surve, et miks riik venitab kodanike kalli ajaga ja kulutab nende närve ning vaeva, kui võiks mõned riigiametnikud asendada TI'ga. Poliitikule üksi oleks arvestatava riskiga muutuste vastutuse kandmine karjääri lõpetav õnnemäng.
Inimeste töö ja mõnel juhul sajandi taha ulatuvate seoste keerukuse tõttu on riigiaparaadi selgemaks ratsionaliseerimine riskantne. Soovitav lihtsustamine põrkab kokku valitsuse määruseid sisaldavate erandite, ajalooliste erijuhtumie ja kontekstist sõltuvate sätete kihilise keerukusega. TI võib mõnd reeglit täpselt jõustada, mõistmata selle inimestele tajutavat kavatsust või äärmusjuhtumite rolli, luues uusi probleeme absurdist kuni ebaõigluseni. Riigiaparaadi haldusvaldkonnad on tihti pisikesed miniimpeeriumid ühildumatute andmebaaside, formaalsete tavade ja hapruse tõttu kiivalt kaitstavate teabeahelatega. Milledes kogenud ametnikud navigeerivad sageli aastakümnete pikkuse praktika tulemusel kujunenud "kirjutamata" protseduuride järgi.
Lühidalt öeldes, TI "puhta loogika" liidestamine iidse bürokraatia juhtmestiku segapuntraga võib kujundada küll uue, aga teistmoodi hapra, läbipaistmatu ning lõppkokkuvõttes ikkagi kohmaka avaliku sektori teenusmaastiku. Inimestega polegi vist teistmoodi võimalik.
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.