Harjumuspäraselt nähakse õppimist ühesuunalisena. Keegi õpetab ja keegi õpib. Õpetliku tähelepanekuga võib lisada, et ka õpilaste pealt on palju õppida. See kes õpib õpilaste pealt on õpetaja. Antud mõtet edasi arendades võib inimkonda vaadelda õppijana. Keda õpetab omade karmide meetoditega reaalsus.
Kasvava mugavuse poole liikuvas maailmas soovitakse rohkem teenuseid ja püütakse ise vähem panustada. Haridus on ühiskonna peegel. Janu kasvava mugavuse järele kajastub ka hariduses. Kunagi hoopiski teistelt alustelt väljaarenenud sotsiaalset organisatsiooni ei tajuta enam õppimise vaid õpetamise keskkonnana. Tarkusi ei hangita, selle asemel oodatakse nende serveerimist. Koolis nähakse ühepoolset teenust, milles poepidaja surub saia kliendi kotti. Kes püüab seda vältida ja mõnikord takistada, sest kott muutub muidu liiga raskeks.
Kõik harjuvad mingil hetkel mõne sõna foneetilise vormiga, reageerides neile rohkem automaatse reflektoorsusega, mitte sisuliselt. Millest tihti piisab. Sõna olemuseks on häälitsuses peituv info. Ja selle lausumisele peaks järgnema info teadvustamine. Näiteks kui keegi soovib õhtul "head ööd", pole eesmärk algatada vestlust mida tähendab "hea" ja kuidas see on seotud "ööga" jne. "Point" on lihtne info, et rohkem ma ei räägi, ega ka kedagi ei kuula ning võtkem rahulikult, kuni see aeg on möödas. Isegi selle kompaktse mõtte sõnastamine tundub kohmakas ja liigne.
Sarnasel põhjusel lühenevad pikemad sõnad suupärasemaks, sest miks kulutada niigi selge edastamiseks nii saatjale kui vastuvõtjale kallist kommunikatsioonikanalit. Mõnegi pikkuses ebaefektiivsesse häälitsusse kodeeritud sõnumi võib asendada täiesti uuega, et see võtaks üle vana ja kohmaka rolli. Uskumatult universaalse efektiga on näiteks öelda lahku minnes "Ciao". Mõnusalt hääldatav ja erinevates keskkondades suhtluses suhteliselt mürakindel Itaalia keelest laenatud sõna mõtet keegi eraldi ei teadvusta. Soov on panna punkt millega senine kokkusaamine lõpetatakse.
Sõna päritolu ei õpetata. See õpitakse ise. Seda vaid juhul kui peaks huvi pakkuma, et energiat ja aega kulutada. Sest tähelepanu on kujunenud kaubaks. Sellest võib olla puudus kui peab midagi õppima. Mida arvestades sokutan kiirelt, et lühike "Ciao" pärineb pikemast ütlusest "olen sinu ori".
Sõnadesse kodeeritud info teemal jätkates, juhtub ka nii, et sõna masinlikuks kujunenud vorm kaotab olulise tähenduse. Hariduse keskseks meetodiks on efektiivne kommunikatsioon. Efektiivne selles mõttes, et üks edastab samaaegselt paljudele. Meetod kordub kogu ühiskonna tasemel, olles selle toimimise tõhususe aluseks. Nii näeb üks vaeva õppimiseks, et siis jagada oma eriala oskuseid sadadele ja tuhandetele. Nii teevad arstid, keevitajad, kunstnikud, autojuhid, õpetajad jne.
Ent efektiivne ka selles tähenduses, et sõnaga edastatakse võimalikult palju. Sõnadega äratatakse mõtlema, mille tulemusel edastatav sisu kandub üle teadvuse ning kinnitub sinna talletatuga või äratab neid tegudele, kui on vaja otsustada. Taoliseks näiteks on koolimaailmas levinud sõna "kontrolltöö". Mille pikemaks vormiks on "teadmiste kontroll". Antud juhul ei kontrollita teadmisi endid. Need lihtsalt eksisteerivad oma objektiivses vormis. Kontrollitakse kas keegi omab teadmisi. Omab neid nagu tööriistu, millega vaimselt manipuleerides tehakse otsuseid. Loodetavasti kasulikke, sest vastupidisel juhul satutakse raskustesse.
Sama hästi võiks korraldada "telefoni kontrolli". Mida mõnel pool maailma koolides on juba hakatud tegema. Soov pole kontrollida telefone ega nende toimimist, vaid telefoni omamist. Mida peetakse kahjulikuks. Sarnaselt valedele arusaamistele. Siingi ei tasu eksida pidama vale vastust "valeks teadmiseks". Sest teadmine saab olla õige või see puudub. Teadmist omamata pakutakse selle pähe midagi mida see pole. Milleks tehaksegi aeg-ajalt teadmiste kontrolle.
Pikaldase sissjuhatuse eesmärgiks on äratada mõtlema, et teadmisi omandatakse. Neid ei saa anda. Neid peab alati võtma. Poes on kümneid tuhandeid asju, aga sealt lahkutakse poest võetud, st oma pingutuse tulemustega hangitud asjadega.
Inimeste maailm täidab metafoorse õpilase rolli ja maailm toimib õpetajana. Alustuses öeldu meenutuseks, õpivad ka õpetajad. Maailm õpib vastavalt sellele kuidas inimesed selles hakkama saavad. Eksam on mugavusega harjuvast koolist kordades karmim. Selle aasta kevad toob kogu maailmas eriti jõudsalt esile tehisintellekti rolli õpilaste teadmiste kontrollis. Senise kokkuleppe põhiselt peavad õpilased omama teadmisi. Võibolla lepitakse hiljem kokku, et ta peab omama TI kasutamise oskusi. Sügisel oleme loodetavasti targemad. Ciao!
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.