Sõltumata sellest, kui imeliseks mõni tehnoloogia osutub ja kui palju mõjutab see inimeste elu, iseloomustab valdkonnas juhtuvat üpriski ettearvatav elukaar. Kõik algab uue ja esialgu võõra ilmumisest avalikku teadvusesse. Oma eluga harjunud ja uut võõristavad inimesed märkavad suhteliselt kiiresti, et nad on ajast maha jäänud, sest tundub, nagu on kõik teised asunud uut asja juba ammu kasutama. Enamasti on tegemist siiski eksliku muljega, mis iseloomustab samal ajal kiire kasvuperioodiga kaasnevat segadust.
Esialgsele kiirele kasvule järgneb sektoris domineeriva positsiooni saavutamine. Siis saabub küpse arengu etapp, millele järgneb kergem või raskem küllastatuse seisund. Siis algab kaare kujule vastava languse aeg. Mõne jaoks on see kiirem, teistele aeglasem. Sõltub, mida vana on inimeste käitumises muutnud ja mida uut asemele pakutakse. Olukorda jälgitakse küllaltki tähelepanelikult, aga ka murelikult, sest turul on mängus suured rahad. Need tuleks juhtida siis langevalt turult uue tõusja veetavasse vankrisse. Kuigi teenida saab hästi ka langeva turu olukorras, peab selleks strateegiat muutma.
Võimalik, et oleme tunnistamas meie ajastu ühe märgilise tehnoloogiatipu möödumist ja languse algust. Olgu esialgu viktoriiniküsimuse vihjena avalikkusele nimeliselt vähem tuntud ettevõtte Qualcomm korrigeeritud majandusnäitajad, milles ennustatakse küllaltki püsivat müügitulude langust. Põhjuseks tuuakse 3G ja 4G põlvkonna nutitelefonide müügi ülemaailmset pidurdumist. Qualcomm on maailma juhtiv telefoniprotsessorite valmistaja, omades turust umbes 40 protsenti.
Järgneva ettevõtte käes on umbes 20 protsenti turust. See viimane valmistab raudvara vaid enda müüdavatele õuna logoga telefonidele. Enamus Androidi tarkvara kasutavatest telefonivalmistajatest Samsungist LG-ni kasutavad Qualcommi loodud protsessoreid ja muud kaasnevat kiibistikku.
Seega käib jutt nutitelefonide ostmise tipu möödumisest. Lisaks protsessorite müügi langusele korrigeeris müügiennustusi ka maailma suurim telefonide valmistaja Samsung. Seda hoolimata headest majandusnäitajatest. See on teema, mille juurde tuleme korra veel tagasi. Igal juhul ennustab telefonide tootja, et aasta võrdluses nähakse edaspidi telefonide müügiarvudes langust.
Apple'i puhul räägiti kuluaarides samuti, et nende uus X põlvkonna lipulaev seilab tormisel merel ja kogub pigem kriitikat, kui innustab end ostma. Hiljutisel kvartali aruande ülevaate esinemisel kinnitas Apple juht Tim Cook, et neil läheb iPhone X müük väga hästi. Mudelit ostetakse rohkem kui firma teisi telefone. Apple'i jaoks on see uudis oluline, kuna suur osa firma käibest ja suurem osa kasumist saadakse telefoniärist.
Ometi ei lükka Apple'i head uudised ümber sõnumit telefonide müügi seiskumisest. Aastaga vähenes maailmas müüdavate telefonide arv paar protsenti. Euroopas langes nutitelefonide müük aastases võrdluses koguni seitse protsenti. Samsungi käes on maailma telefoniturust kõige suurem lõik, müües iga neljanda, kui teisel kohal olev Apple müüb umbes iga seitsmenda telefoni.
Paistab, et igaühel on juba nutitelefon olemas. Peamine põhjus uue ostmiseks on olemasoleva asendamine. Seega muutub majandusmudeli iseloom kasvu turust, kus rahuldatakse telefonita tarbijate vajadusi, ning domineerima hakkab olemasolevaid seadmeid väljavahetav turuolukord, eriti arenenud riikides. Sellises olukorras on tarbija valmis mudelite vahel liikuma. Oluliseks muutub brändi lojaalsuse kujundamine. Apple'i kasutajad on teistest oluliselt lojaalsemad.
Seetõttu võib oodata klientide moosimises intensiivsema perioodi saabumist, sest masinavärk vajab uute telefonide ostmist. Üheks raha kogumise ilminguks on varasemast kallimate telefonidega kauplemine. Samsungi ja Apple'i edu klientidelt raha välja meelitamisel seostataksegi uute 1000-euroste telefonide turule toomisega. Suure tõenäosusega näeme peagi veelgi kallimate imetelefonide turustamist. Nähtuse pöördküljel hakkame sagedamini kohtama sõpru, kellel on mitu aastat vana telefon koos jutuga, miks see on hea.
Iga asi, mis tõuseb, peab ka langema. Nutitelefonid pole selles suhtes erandud. Vahetasid ju need välja senised taskutelefonid. Seetõttu on huvitav väljakutse mõelda välja järgmise tehnoloogia võimalikud kontuurid. Ära lase end mõteldes mõjutada olemasoleva intensiivistuvast reklaamist, mis püüab sind tulevikku meelitada, ostes järgmise ja natukene kallima telefoni.