Inimmassist leiab indiviidi, kellest on pooled rumalamad. Oma sõnade järgi on üheks taoliseks isikuks stand-up koomikust MMA-entusiast ja populaarse taskuhäälingupidaja, kellel õnnestub leida regulaarselt vestluskaaslaseks endast tublisti targemaks peetavaid inimesi. Öeldu ei tee meest sugugi maha. Pigem vastupidi, vestluspartnerite kvaliteet peegeldab respekti, mida osutavad nad temale saatejuhina ja vaimse dialoogi kaaslasena.
Mehe nimi on Joe Rogan. Tema viimaseks paaritunnise vestluse kaaslaseks oli inimene, kelle puhul võiks arvata, et tal pole taoliseks vestluseks lihtsalt aega. Ometi tõestas Elon Musk vastupidist. Huvitavast vestlusest sündis paras pahandus. Sellest hoolimata väärib rohkemat tähelepanu jutus öeldu.
Saate formaat sobib paremini kuulajatele, kuigi tegemist on Youtube'ist vaadatava otseülekandega. Vestluse vaatamine osutub ilmselt enamusele liigseks raiskamiseks, eeldades koha peal istumist ja silmadega ekraani jälgimist. Seevastu kuulata saab modernselt multitaskides.
Kuulaja kõrv tabas tosin või natuke enam minuteid pärast vestluse algusest klaasis ringi aetavate jääkuubikute heli. Peagi selgus, et mehed trimpavad jutuõliks mõlema hinnangul maitsvat viskit. See oli teatud mõttes hea uudis, toites lootust megaettevõtmisi juhtiva Elon Muski treenitud enesekontrolli sulatamiseks. Nii ka juhtus. Siinkohal võib pahanduse koha ära mainida. Vestlus kulges sedavõrd mõnusalt, et Joe Rogan läitis teatud rohuga täidetud savu. See jõudis pidurdamatu sujuvusega Elon Muski kätte ja sealt edasi juhtus meediamüra toitev episood.
Musk tõdes, et teda need ained ei köida ning tundub, et pakutul polegi talle mingit mõju. Ometi muutus ta natukene vaiksemaks, isegi mõtlikumaks. Võimalik, et osaliselt rahustava toime tõttu. Pole ka välistatud, et selle taga oli ka valvsalt kolleegilt saabunud lühisõnum. USA mitmes osariigis on marihuaana tarbimine lubatud ja juhtunu oli seadustega igati kooskõlas. Väljaarvatud isikule, kes teeb tööd riigile valdkonnas, milles peab ta omama kõrgendatud julgeolekuga materjalidele juurdepääsu staatust.
Muski olukord sarnaneb metsa kõrgeimale puule, mis püüab kõige enam tuult. Tõenäoliselt osutub osa Muski tabavast hurjutamisest samuti pelgaks tuuleks, aga ometi on tal põhjust valvsuseks. Neljapäevase vestluse järel tabas Tesla aktsiaid tugev üheksaprotsendine langus. Ilmselt pole põhjus siiski proovitud plärus, vaid investorite närve võis kriipida jutulõik, milles märkis Musk, et pankrotti pole kogenud vaid kaks autotootjat. Nemad on Fordi kõrval see teine ja vahepeal oli olukord tõsisele kriisile väga lähedal.
Hoolimata sellest, et mainitud kriis jäi aastate taha, võimendas raskuste kordumise võimalikkust reedele sattunud kahe juhtkonda kuuluva töötaja ametist lahkumine. Pearaamatupidaja ja personaliosakonna juhtide lahkumisele leiab iseseisvaid põhjendusi. Ühe lahkumine oli teada mitu kuud varem. Teine oli alustanud tööd umbes samal ajal, millest piisas ära tundmaks, et töö suure avalikkuse tähelepanuga ettevõttes talle ei sobi. Uus nädal peaks peegeldama, mida investorid arvavad sellest kõigest.
Elon Muski isikuomaduste ebatavalisus ja kerge hullu geeniuse renomee on seni investoreid pigem julgustanud. Siit jõuamegi vestluse tegelikult huvitavama osani. Jutuks olid ühismeedia roll ja selle roll inimeste heaolu tagamises, robotite ning tehisintellekti ratsionaalsed riskid, kuidas need kombineeruvad samaaegse emotsionaalse optimismiga, linnade kahedimensionaalse transpordi oodatav kriis ja vajadus muuta see maa-aluste tunnelite abil kolmemõõtmeliseks, lendavate autode sobimatus ja samas vihjas Elon Musk uudse lennuki idee küpsemisele jne.
Nädalaalguse konteksti peaks aga sobima Tesla juhi põhimõte, mille poole püüdleb ta elektriautot arendades. Ilmselt unustame ise ära, mille nimel terve nädala tööd teeme. Teadupärast allutatakse töö heaolu suurendamisele ja isegi maailma parandamisele. Lihtsustatult ümberöelduna teed nädal aega tööd, et tarbida puhkepäevadel koguneva vilju. Järelikult, kui auto on ühe osa oma elust transpordivahend, miks pole kõik sõidukid pelgad spartalikud ratastega kastid? Aga sellepärast, et autoga kaasneb ka natukene lõbu ja meelehead. Kui nüüd autot edasi arendada, siis mille nimel?
Elon Muski eesmägi kohaselt peaks valmistama ostetavatest asjadest inimesele kõige enam lõbu just auto. Lootkem, et nad sellel teel enne pankrotti ei satuks. Sama kehtib kõikide inimese puhul. Ära mine tööga pankrotti ja tee midagi hea nädalalõpu nimel!